Foto: (c) Ester Segarra


Hur skriver man en recension av en skiva som bÀr pÄ en sÄdan emotionell tyngd att verkligheten och musiken knappt gÄr att separera? Borde man ens göra det? Jag Àr kluven. Otroligt kluven och jag har ocksÄ Àltat frÄgan i huvudet, fram och tillbaka, fler gÄnger Àn jag kan rÀkna. MÄnga gÄnger har jag tÀnkt att nej, det Àr nog bÀst att lÄta bli ÀndÄ. Att vissa verk kanske inte skall recenseras. Att de bara skall fÄ ligga dÀr, tunga som gravstenar och tala för sig sjÀlva.

Det Àr oerhört lÀtt att sÀga att man mÄste skilja pÄ yrkesroll och medmÀnniska. Rent objektivt vet man det. Innerst inne vet man det. Men hur man Àn vrider och vÀnder pÄ det sÄ kommer The Ghost of a Future Dead alltid att kÀnnas som ett minnesmonument. Den sista At The Gates-plattan med Tomas "Tompa" Lindberg. Hans röst finns kvar hÀr, inspelad innan slutet, innan den förbannade cancern tog honom vid 52 Ärs Älder, och bara den vetskapen gör att det Àr svÄrt att hÄlla tillbaka tÄrarna.

Och det Àr vÀl det som gör att jag trots allt skriver den hÀr recensionen till slut. För att inte tÄrarna skall ha varit förgÀves. För att vi skall ha nÄgot att samlas runt. Alla vi som saknar Tomas musikaliska gÀrning och röst.

För vilken jÀvla röst det Àr! PÄ ren svenska.

FÄ vokalister sjunger om undergÄngen som Tompa. Som om han redan hade sett den, stÄtt dÀr mitt i askan likt en fÀltmarskalk över en förlorad vÀrld och beskÄdat förödelsen utan att vika undan blicken. PÄ The Ghost of a Future Dead blir den egenskapen nÀstan outhÀrdligt stark. Varenda stavelse skÀr upp nya sÄr i sjÀlen. Som rostig metall genom hud. Inte för att han lÄter brÀcklig, tvÀrtom, för att han lÄter sÄ förbannat levande. Det Àr just det som gör det sÄ hjÀrtskÀrande.

Samtidigt sÄ skall man ha klart för sig att bandet, dÀr ocksÄ medgrundande gitarristen Anders Björler ÄtervÀnt för att försegla den sista svanesÄngen med ett par fullstÀndigt hÀnsynslösa hÄllkÀften-solon, gör precis allt de kan för att det hÀr inte skall lÄta som just ett minnesmonument. Det hade varit sÄ lÀtt att drapera allt i sorg. Skriva ett sista kapitel i svart, dÀr varje riff bockar och bugar inför omstÀndigheterna men de vÀljer nÄgot annat. NÄgot kraftfullare. NÄgot mer vÀrdigt. NÄgot mer metal om man sÄ vill.

De spelar som om Jorden hÄller pÄ att gÄ under. Som om deras egen existens hÀnger pÄ nÀsta mangel. De rasar, river, sliter upp himlen med samma kliniska vrede som alltid men lÄter samtidigt mörkret fÄ fler nyanser. HÀr finns inte minsta tillstymmelse till sjÀlvömkan och medlidande. I stÀllet stirrar de döden i ögonen och vÀser. "Du kanske fick kroppen, men inte elden!"

Omslaget till The Ghost of a Future Dead


Redan i öppningsspÄret, The Fever Mask infinner sig den dÀr klassiska At The Gates-kÀnslan. Panik under kirurgisk kontroll. Riffen hugger. De karvar. De grÀver. Adrian Erlandsson piskar skinn som om varje slag vore ett sista desperat försök att hÄlla vÀrlden vid liv, att det kanske vore vÀrt det trots allt, medan Tompa vrÄlar ut ett budskap om paranoia, förfall och sjÀlsligt mörker. Under den melodiska death metal-maskinen finns nÄgot mer ödesmÀttat Àn nostalgi. Ett hjÀrta i chock.

The Dissonant Void Àr plattans bÀsta spÄr och en av de starkaste death-metallÄtar som gjorts i modern tid. HÀr blir vi pÄminda om att At the Gates storhet aldrig enbart har handlat om hastighet eller aggressivitet, utan om kontraster. Den melodiska Ädran, den dubbla gitarrattacken, tonerna som ligger dÀr som kallt mÄnljus över ruiner. Det Àr vackert, men aldrig tröstande. Som blommor pÄ en grav dÀr jorden fortfarande Àr vÄt.

A Ritual Of Waste Àr gammalt hederligt thrash-inspirerat rÄröj, av precis det slaget som gjorde Slaughter of the Soul till nÄgot mer Àn bara ett album. En milstolpe, ett manifest, ett mÀsterverk, ett svÀrdshugg rÀtt i vÄra blödande hjÀrtan. HÀr finns samma strama precision, samma kÀnsla av att varje riff Àr slipat till ett vapen.

Of Interstellar Death Àr Ànnu en blast from the past. Med det dÀr 90-tals-soundet som rymmer bÄde vansinne och skönhet. Sedan har vi plattans andra tydliga höjdpunkt, Tomb of Heaven. Melodeath nÀr den Àr som allra finast. Det öses pÄ i ett furiöst tempo, men mitt i stormen fÄr vi ett par ljuvliga gitarrsolon som skÀr genom mörkret, som smÄ sprickor av ljus. Och precis som titeln antyder, ett intro som man inte vet om det leder till himlen eller Helvetet. OlycksbÄdande och vackert pÄ samma gÄng.

De svenska titlarna öppnar dörrar till andra rum. Det Oerhörda och FörgÀngligheten kÀnns som gamla rostiga nycklar till albumets inre kammare. Dit bara de inbjudna Àr vÀlkomna. Orden bÀr pÄ nÄgot urÄldrigt, nordiskt och existentiellt djuplodande. Det oerhörda. FörgÀngligheten. Det Àr svÄrt att tÀnka sig mer passande begrepp för en skiva som hela tiden rör sig mellan kroppens förfall och rockens envisa vÀgran att dö.

Finalen Àr jobbig. Minst sagt. Precis som den inledande frÄgan, "hur skriver man en recension av en skiva som bÀr pÄ en sÄdan emotionell tyngd att verkligheten och musiken knappt gÄr att separera?" Hur avslutar man den? Det Àr en herkulisk uppgift. Att veta att det hÀr Àr allt. Det Àr över nu. SÄ vilka blir vÄra sista ord? Svaret Àr att det spelar egentligen ingen roll vilken lÄt som avslutar sÄ det kan lika gÀrna bli Black Hole Emission.

Man vill sÄ gÀrna slÀnga ut fullpoÀngaren hÀr, hedra Tompas minne med en solid femma men dÄ Àr det bara hjÀrtat som talar. The Ghost of a Future Dead Àr ett briljant album, en kÀnslostorm av bibliska proportioner. Det Àr direkt, fokuserat, sammanbitet, logiskt och framför allt bjuder det pÄ ett makalöst tryck. Det gÄr att sakna de mer experimentella ambitionerna frÄn tidigare alster och framför allt att den avslutande delen var lika stark som den inledande men samtidigt Àr det hÀr inte rÀtt plats för utsvÀvningar eller hÄrklyverier. Det hÀr Àr platsen för knutna nÀvar. Det hÀr Àr platsen för att hedra en av de finaste mÀnniskorna som extremmusik nÄgonsin har haft Àran att fÄ förfoga över.